Dušan Mitana: Pasji dnevi

Moški stopi na tramvaj in se neuspešno drenja med gručo potnikov. Vsi so pritisnjeni drug ob drugega, zrak je zadušljiv od naraščajoče vročine in potovanje od ene postaje do druge se vleče v neskončnost. Moški se med drenjanjem pritisne ob žensko, kateri ne vidi obraza in nenadoma začuti vzburjenje, ki se iz minute v minuto veča, dokler ji z roko ne seže pod obleko in dvojica nato sredi tramvaja opravi spolni odnos, nakar ženska na naslednji postaji izstopi, ne da bi ji moški sploh videl obraza. Kratka zgodba Na tramvaju priljubljenega slovaškega pisca Dušana Mitane (1946 – 2019) je reprezentativen primer njegove svojevrstne, uporniške, blago vulgarne in misteriozne poetike, s katerimi zaznamuje večino svoje kratke proze. Mitana je namreč v obdobju trdne in do svobodne uma neusmiljene železne zavese na Slovaškem predstavljal pravi literarni revolt, katerega cilj je bilo streči konvencionalne strukture in pripovedne prijeme kratke proze ter to prepustiti eksperimentiranju, nepredvidljivosti in pogosto zadušljivem vzdušju, ki je simboliziralo problematičen eksistencialni položaj modernega človeka. Njegovi zbirki kratke proze Pasji dnevi (1970) in Nočna poročila (1976), ki sta ob izidu dvignili ogromno prahu, sta v odličnem slovenskem prevodu Diane Pungeršič dosegljivi tudi slovenskem bralstvu v skupni zbirki Pasji dnevi.

Posebnost Mitane je v tem, da navzven ne zavrača literarni konvencij in skoraj vsako zgodbo v zbirkah začne z občutkom, da bo razgalila male dogodke znotraj dolgočasnega vsakdanjika povprečnih ljudi, ujetih med monotonim tempom zoprnih služb, še bolj zoprnih partnerjev ter negotovo prihodnostjo. Toda kmalu se razkrije, da Mitana s svojim pisanjem zavije v smeri, ob katerih ni povsem jasno, kam bodo vodile in ravno zato je bralec toliko bolj čustveno vpleten v njegove pripovedi, ki se pogosto zaključijo brez zadovoljivega epiloga ali pa na način, ki zbuja več zmedenosti kot zadovoljstva. Pa vendar to niti ni tako moteče, saj je Mitanin svet privlačno enigmatičen, a hkrati lahko poistovetljiv, saj je vedno – navkljub mnogim nadrealističnim elementom – še vedno svet, v katerega so ujeti tako glavni junaki kot bralci. Stanje absurda, nesmisla, obupa in tragikomične vseenosti Mitana izvrstno upodobi skozi številne prigode večinoma prvoosebnega pripovedovalca, z neprekinjenim in divjim pripovednim tokom ter brutalno iskrenostjo pa avtor hkrati poskrbi, da se zasidra v bralčev spomin.

Eno od temeljnih del slovaške kratke proze.

Rating: 4 out of 5.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s